Георги Гатев: Ремонтът на бул. „Цар Симеон“ е приоритет, за обновяването на „Тракия“ са нужни 20 млн. лева
Автор:
Plovdiv Now
13:30, 28.12.2025684
Тракия е най-младият и динамично развиващ се район на Пловдив, но пред него стоят сериозни предизвикателства – от остаряла ВиК мрежа, през амортизираната и рушаща се пътна инфраструктура до засилващ се натиск върху местата в детските заведения и паркингите. В специално интервю кметът на района прави равносметка на изминалата 2025 г. и разкрива мащабните планове за 2026-а.
За следващата година той отново ще заложи мащабен бюджет от над 20 милиона лева, като фокусът ще бъде върху цялостната реконструкция на „Околовръстното на Тракия“.
Защо Община Пловдив остави булеварда в „чакалнята“, как ще се реши проблемът с ВиК авариите по високите етажи и кога ще започне изграждането на първия многоетажен гараж – за всичко това кметът на район „Тракия” отговаря пред TrafficNews.bg
- Каква година изпращате,целите, които си бяхте поставили и какво успяхте да изпълните? Защо успяхте само толкова?
Изпратихме година, в която беше свършена много работа, но и много остана за 2026-а. Тъй като съм максималист, моите цели и очаквания се припокриват с изискванията на тракийци, макар обективно погледнато да знам, че това няма как на практика да бъде реализирано изцяло. Моите цели не се ограничават в рамките на една календарна година. Както съм казвал и преди, ясно виждам и съм маркирал проблемите на район „Тракия“ в хоризонт от 10-15 години. Тук визирам такива свързани с паркирането, недостиг на места в яслите, градините и училищата, които впоследствие ще бъдат решени. Проблемът с ВиК мрежата, липсата на адекватна пешеходна, автомобилна и паркинг инфраструктура, трафикът, който става все по-интензивен, износената асфалтова настилка на основни булеварди и улици в района, както и Асеновградският надлез, който има нужда от ремонт, за да бъде безопасен за ползване както над него, така и под него.
Амортизираните и износени стълбове - тук говорим за стотици стълбове, което означава инвестиция от десетки и стотици хиляди левове за тяхната подмяна. Осветлението на доста места е с неактуални, немодерни и неефективни тела. Работим върху разширяването на парковите и зелените площи, почистването, което е голям проблем в района, както и нивата на замърсяване на атмосферния въздух.
Всички тези текущи и предстоящи проблеми не са възможни за решаване в рамките на една календарна година. Но точно тук е разликата между моята визия и визията на редица други политици – включвам тук и политиките, водени от началото на прехода до днес, а именно липсата на приемственост и наследство.
В район „Тракия“ работим така, че да оставим след мандата готова основа за следващия и за по-следващия мандат, без значение кой ще бъде кмет, понеже работата „на парче“ е присъща за политици без визия и поглед в бъдещето. Именно затова има неща, които вършим и сме стартирали, но резултатите от тях ще се видят след години.
Визирам реорганизацията, която искаме да въведем с паркирането, изграждането на няколко многоетажни гаража през следващите 10 години и поетапната смяна на цялата ВиК мрежа в района. Относно основните ремонти на пътните артерии – да, „Тракия“ е най-младият район с най-широки булеварди, но всъщност тази пътна инфраструктура вече започва да се износва. Минаха 10-15 години, откакто тези булеварди бяха асфалтирани за последно, и те имат нужда от освежаване. Тук не говорим за стотици хиляди левове, а за милиони. Същото важи за проектирането и реализирането на проекта за парковата част, тъй като проблемът там не е локален и едногодишен, нито такъв, с който можеш да се справиш с един бюджет за една година.
Това е парк Лаута, за който трябва да имаш визия, да бъде проектиран адекватно след обществено обсъждане и реализиран може би в следващ или по-следващ мандат. До този етап никой не е подходил към парковата част със сериозна визия и се е работило „на парче“.
Планирали сме изграждането на парк „Хан Крум“, парк „Майка и дете“, както и на други квартални паркове в рамките на този и следващите мандати. За да се случи това, трябва да направим проекти. Проектирането отнема както време, така и ресурс, предвид малките средства, които ни бяха отпуснати през последните две години.
Работим по полагането на основите, а резултатите най-вероятно ще бъдат видени след мандат или два. Но за да се случат някога, някой трябва да създаде условията за тях. Именно това са моите цели за миналата и за настоящата година и нещата, които искаме да постигнем в рамките на този мандат.
- Каква е програмата и проектобюджетът на района за следващата 2026 г.?
Тук е моментът да кажа, че проектобюджетът за 2025 година, който внесох, беше на обща стойност около 25 милиона лева. Бяха одобрени едва 500 хиляди лева. За предстоящата календарна година няма да заложа по-малка сума. Свикнали сме да мислим, че е нормално да се залагат по 500 хиляди или 1 милион лева за бюджет в районите и трябва да се ограничаваме в тази рамка, но аз не разсъждавам така. Смятам, че трябва да заложим бюджет спрямо нуждите на района, като нещата бъдат подредени по важност и приоритетност. Дали Общинският съвет и Кметът на Общината ще го одобрят, е в техните правомощия, но аз като районен кмет трябва да изброя всички належащи проблеми, да ги остойностя и да ги предложа за реализация. Затова бюджетът за следващата 2026 година със сигурност ще бъде в милиони и сумата няма да е по-малка от 20-25 милиона лева.
- Какви са ви идеите и проектите, свързани със зелените площи, междублоковите пространства?
Това, което е много важно да направим, пак казвам, не е само в рамките на 2026 година, а в рамките на мандата и следващия такъв. Трябва да се случи проектиране на парковата част на парк Лаута, което изисква изготвяне на геодезическо заснемане, фитосанитарна оценка и таксация на парка, на базата на които ще направим технически проекти и ще преминем към реализация. Вече се задействаха тези стъпки и минахме ниво геодезия. През пролетта, когато цъфнат дърветата, ще преминем към заснемане на дървесната растителност и нейната оценка, за да се прецени кои видове да бъдат запазени и кои – отстранени. След това ще направим план и график за залесяване.
Възнамерявам да подложим идейния проект на обществено обсъждане, за да видим как трябва да изглежда парковата част, и след одобрение да преминем към технически проект. Той ще бъде изпълняван поетапно поради огромната квадратура. Не само паркът, а целият район трябва да има обща визия, а не всеки кмет да прави нещо „на парче“ спрямо собствените си виждания. Едни смятат, че трябва да има детска площадка, други – алея, трети – пейка, като често се поставят различни видове пейки според това какви средства са отпуснати. Не, нещата трябва да бъдат унифицирани и планирани от експерти в архитектурата и зелените площи. Допитал съм се до доста експерти по ландшафтна архитектура и проектиране, така че предстоят стъпки в тази посока.
- Имате ли програма за справяне с проблема с паркирането?
Проблемите в хоризонт 10-15 години са видими за мен и трябва сега да поставим основата. Ако чакаме да стане неизбежен, ще бъде късно. Многоетажните гаражи са един от начините за справяне, макар да не решават генералния проблем.
Възнамерявам да направим още едно проектиране на многоетажен гараж. Първото вече е на финалната права. В момента съгласуваме проекта с държавните институции. С визия за 10 години напред искам да подготвим и втори проект за многоетажен гараж.
През следващата година ще търсим финансиране за него, като по предварителни сметки изграждането ще струва между 7 и 8 милиона лева. Тъй като общинският бюджет вероятно няма да е достатъчен, ще търсим национално финансиране.
В „Тракия“ сме облагодетелствани, защото освен този терен, имаме още пет за изграждане на подземни и надземни гаражи. На следващия етап планираме средства за втори проект. Дори реализацията му да остане за следващ мандат, искам да спестя време на следващия управник, за да може той да действа веднага с готов проект.
Във връзка с паркирането предлагам въвеждане на еднопосочен режим на голяма част от малките квартални улички, особено около детските градини и яслите. В момента там се създава напрежение сутрин, когато родителите оставят децата си. Това ще облекчи процеса и ще увеличи паркоместата – когато една улица е еднопосочна, от едната страна ще може да се паркира законно, без да се пречи на трафика и на сметоизвозващите камиони.
Следващата точка е въвеждането на времеви период на валидност на знак В27 (забранено паркирането и престоя). На улица „Съединение“ и в микрорайон А12 на улица „Поручик Боян Ботев“ има участъци, където хората няма къде да спират и го правят в нарушение. Получава се парадокс: контролните органи глобяват шофьорите, те се изнервят, но проблемът остава и улицата е задръстена. Ако въведем времеви период на валидност на тези 5-6 улици, ще позволим на гражданите да паркират там вечер, когато няма трафик и градски транспорт.
Експертите от ОКТ и общината ще преценят дали знакът да става валиден в 7 или 8 часа сутринта. Тогава улицата трябва да бъде освободена, а нарушителите – глобявани. Така ще създадем организация, ще отворим законни паркоместа и ще облекчим трафика през деня.
Най-важното предложение, което съм внасял писмено и устно пред общината, ОКТ и КАТ, е въвеждането на зониране на принципа на синя и зелена зона. Микрорайоните да бъдат обособени като зони, в които живущите да спират с предимство. Така хората от микрорайон А1 например ще имат свободен достъп до стотиците места около блоковете си. За всички останали ще се наложи почасово таксуване с възпитателен характер, за да се освобождават местата. Това ще реши няколко проблема: първо, ще се премахне социалната несправедливост, създавана от сегашните скоби и гаражи. Второ, ще се отървем от изоставените автомобили, които се ползват като външни изби и складове. Трето, ще се премахнат служебните автомобили, които домуват пред блоковете и изнервят тракийци. Чрез това зониране ще „осветлим“ и адресната регистрация. За да се регистрираш като живущ в микрорайона, ще трябва да докажеш, че живееш там и че автомобилът ти е регистриран в Пловдив. Така ще излязат наяве всички, които живеят в „Тракия“, но нямат регистрация, договор за наем или платен данък в града. Това ще ги мотивира да се регистрират в Пловдив и да плащат данъците си тук.
В момента в един блок може да са регистрирани 1000 души, а реално да живеят 1300. Тези хора ползват всички обществени и социални услуги. Проблемът е, че те не са предвидени в план-сметката за чистотата. Ако контейнерите са разчетени за 1000 души, а се ползват от 1300, те винаги ще преливат. С коректна регистрация общината ще получава повече данъци и средства за развитие.
Имам и предложение за булевардите „Освобождение“, „Санкт Петербург“ и „Шипка“. Изискал съм справка от КАТ дали лентите могат да бъдат прекроени. В момента най-дясната лента често се превръща в паркинг, което увеличава задръстванията и замърсяването. Ако стесним леко размера на лентите, пак ще имаме три ленти за движение, плюс една обособена само за паркиране. Това ще облекчи трафика и ще осигури законни места.
- С какви проблеми се сблъскахте през изминалите дванадесет месеца и как ги решихте?
Проблемите бяха от всякакво естество – незаконно строителство в заведения, прекрояване на документи спрямо сегашното законодателство. Също така – недостиг на около 200 места в детските ясли. Имаме проблеми с чистотата – или броят на контейнерите не е достатъчен, или честотата на извозване е малка. Сигнализирали сме ОП „Чистота“ многократно.
Булевард „Цар Симеон“ е в окаяно състояние, ежедневно получавам сигнали за спукани гуми и счупени джанти там. П
роблем е и ниското налягане на водата по високите етажи, както и ВиК авариите заради 50-60 годишните тръби. Ако налягането се усили, мрежата няма да издържи; ако се намали – високите етажи остават без вода. Това е „Параграф 22“. Изготвям общ план за подмяна на ВиК мрежата по основните пътни артерии, което трябва да бъде планирано заедно с подмяната на асфалта, за да няма „ремонт на ремонта“.
Друг голям проблем е скоростта по бул. „Цветан Лазаров“ до стадион „Локомотив“, където в залата по лека атлетика тренират близо 300 деца. Вечерно време се кара с висока скорост, което е опасно за децата. През 2026 година ще се опитам да реализирам изграждането на „легнали полицаи“ там за превенция на ПТП.
- Проблемът с остарялата ВиК мрежа в района също започва да излиза на повърхността – къде трябва да бъде подменена спешно?
Предвид старите етернитови тръби от 70-те години, смятам, че това е решението. В момента само кърпим участък след участък. Трябва ни линеен график за следващите 5-10 години за пълно обновяване. Новите кооперации изискват по-голям дебит на водата, за който старите тръби не са предвидени. Проблемът трябва да бъде планиран съвместно с ВиК, за да не стигнем до режим на водата, както стана в Плевен.
- През последните години започна изключително интензивно строителство в„Тракия“ – оттам следват проблемите с децата в детските заведения – има ли решение на този проблем и какво предвиждате?
Имаме 7 или 8 общински терена, отредени за детски заведения и училища. Вече изоставаме с обема за яслите. Имаме проект за ясла в зона А13. Трябваше да започнем строеж до блок „Шипка“ 2 миналата година, но заради протести Община Пловдив реши, че теренът не е подходящ, въпреки че е отреден за това още от 70-те години. Преместихме го в „Скобелева майка“ и се надявам през 2026 година общината да реализира проекта, но това няма да реши проблема изцяло.
Предстои ни нужда от нови проекти за ясли и градини. Очаквам след мандат-два да има проблем и с приема в училищата, тъй като сегашните четири са почти на предела си. Ще са нужни пристройки или нова гимназия. Освен плановете за Математическа гимназия, може би ще ни трябва допълнително средно училище. Имаме терени за това в зони А12 и А13.
- Околовръстното шосе на „Тракия“ беше в плановете ви за ремонта – какво се случва с него?
Ремонтът от две години присъства в моите проектобюджети, но не беше одобрено нито веднъж, е ремонтът на бул. „Цар Симеон“ (Околовръстното на „Тракия“), който е в ужасяващо състояние. Миналата година имах проведена обществена поръчка с неосигурено финансиране, но от Община Пловдив не получих нито лев за този ремонт. Имаше планирани средства за основен ремонт, но те не бяха реализирани, което остави булеварда в „чакалнята“ за намиране на средства и политическа воля. За 2026 година отново ще заложа „Цар Симеон“ като основен приоритет. Освен средства за преасфалтиране, ще заложа и средства за проектиране – ако едното не се случи, поне другото да реализирам чрез моя бюджет.