Генералният план за организация на движение на Пловдив ще е същият като стария - само че нов

Автор: Plovdiv Now   608
Генералният план за организация на движение на Пловдив ще е същият като стария - само че нов

Община Пловдив най-после пусна обществена поръчка за изготвянето на един от най-важните документи - Генерален план за организацията на движението. Това се случва близо 5 месеца, след като зам.-кметът Александър Държиков встъпи в длъжност и обяви, че ГПОД му е приоритет, както и че иска да направи много добре издържано и експертно техническо задание за поръчката.

В случая обаче възложител на поръчката не е Държиков, а шефът на ОКТ Димчо Йоргов.

Това, което прави впечатление в техническите параметри  на заданието са почти копи-пейст на обществената поръчка за изработването на ГПОД от 2018 година. Цели пасажи и точки са прехвърлени директно към новото задание, а изготвилите документацията са „чопнали” по нещо от заданието на Столична община. Те също са в процедура за изработването на нов генерален план за организация на движението.

В заданието дори са сложени фрази като приложени схеми и изброени номера на тях, без да съществуват в самата документация. Виждат се и препратки към остаряла нормативна база - като Наредбата за изкуствените неравности - легналите полицаи, която е нова от 2024 година, но в заданието на Община Пловдив стои тази наредба 2012 година с отменени членове на ВАС.

За 7 години процедурата е поскъпнала 4 пъти. През 2018 година договорът с „Трансконсулт -22” е 62 хиляди лева без ДДС, а сегашната процедура е за 250 000 лева без  ДДС. Срокът пък сега е даден двоен - до 360 дни, докато през 2018-а фирмата е имала 182 дни за тези дейности. Все пак с избора на изпълнител и цената и срокът може да падне.

Какви решения трябва да даде новият Генерален план за организация на движението и какво е пропуснато?

Основни цели на проекта са постигане на максимална безопасност и сигурност на всички участници в движението при тяхното придвижване Пловдив, постигане на устойчивост на пътната безопасност и създаване на оптимални възможности за развитие на различните видове придвижване.

Заданието има от 8 отделни раздела, обхващащи основните приоритети при организацията на движението: пешеходно движение; обществен транспорт; велосипедно движение, както и движение на индивидуални електрически превозни средства; движение на леки автомобили; движение на товарни автомобили; транзитно движение на автомобили.

Стратегическият документ трябва да даде насоките за организация на движението по основните пътни артерии, входно-изходни точки, вътрешноквартални улици, разрастването на пешеходните зони и велоалеи. Изключително важен и анализът, както и предложенията за оптимизиране на транспортната схема на градския транспорт - нови спирки, промяна на маршрути, спирки и други. Също така да се обособят места за паркиране и многоетажни (подземни) гаражи.

Решенията трябва да се изготвят със съвременни технологии на база на събраните  данни и анализи за потоците на различните видео движения.  

В цялото задание обаче липса и дума за анализ и решения за изграждането на релсов градски транспорт - т.нар. Градска железница. Тя фигурира като възможно решение за подобряването на трафика в Пловдив в Общия устройствен план.  Все пак през Генералния план на движението трябва да анализират предложените спирки и маршрути на евентуалния S-Banh на Пловдив, а също и системата “Park & Ride”. За всичко това обаче няма и дума в техническото задание.

Ако бъдещият изпълнител на поръчката се води само по заданието - то новият генерален план ще бъде същият като стария, само че… нов.

 

Подобни новини

...

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина