Основният образ на Дядо Коледа – брадат мъж, облечен в червено и бяло, който раздава подаръци от шейна, теглена от елени – се е развивал в продължение на векове и е повлиян от множество култури и традиции.
Червеният му костюм е вдъхновен от различни фигури, като Свети Никола, известен със своите червени одежди, холандския Синтерклаас и френския Père Noël. Образът на Дядо Коледа, който познаваме днес, започва да се оформя в САЩ през 1820-те години чрез литература, илюстрации и реклами.
Стихотворението „Посещение от Свети Никола“ (1823 г.) и творбите на карикатуриста Томас Наст през Гражданската война добавят детайли като елените и червения костюм.
Рекламите също играят ключова роля за популяризирането на съвременния образ на Дядо Коледа. Особено важен е приносът на Coca-Cola, която през 1931 г. наема художника Хадън Сундблом да създаде образа на топлия, добродушен старец с розови бузи и искрящи очи. Макар мнозина да смятат, че Coca-Cola е създала червено-белия костюм, той е станал известен години по-рано.
Тази версия на на Дядо Коледа първоначално се основава на пенсиониран продавач, който случайно е приятел на илюстратора, и става изключително популярен, и подсилва образа на човека, който раздава подаръци, който познаваме днес.
Дядо Коледа също така има значителен икономически принос. Още през 19 век той става популярна фигура в коледните реклами и търговия. С развитието на празничната култура, романите като „Малки жени“ и инициативите на магазини като Macy’s допринасят за превръщането му в символ на празничната щедрост и радост.
Днес Дядо Коледа остава не само любима фигура за децата, но и символ на глобалната коледна традиция, обединявайки хората чрез своето послание за добрина, щедрост и празничен дух.