Ерол Садъков се отчете - каза какво предстои в градския транспорт, паркирането и организацията на движението
Автор:
Plovdiv Now
19:30, 17.04.20253192
Заместник-кметът по транспорт Ерол Садъков публикува отчет за работата си по отделните проекти, които вървят е ресора му. В профила си във Фейсбук той написа, че отчетът и програмата са свързани с ангажимент от него към протестиращите, които разговаряха с него по време на протеста на „Ангели на пътя“, свързан с жертвите по пътищата.
В поста си Садъков заявява, че след Великден ще организира кръгла маса с граждански сдружения, пътни експерти, общински и държавни служби, във връзка с повишаването на безопасността на пътя.
Той написа и как вървят дейностите, по които работи той и екипите на „Паркиране и репатриране“ и „Организация и контрол на транспорта“, свързани с пътната безопасност, градски транспорт и паркирането в града.
Ето и целия пост на Садъков:
Уважаеми пловдивчани,
Преди няколко дни имах възможността да присъствам на протест, организиран от инициативата „Ангели на пътя“. Поводът – непрестанният брой жертви, които страната ни дава всяка година в най-смъртоносната битка – тази по пътищата.
Както заявих и тогава, нямах намерение да правя публични изявления по време на протеста. Но след като част от присъстващите се обърнаха с конкретни искания към мен и институцията, която представлявам, поех ангажимент. Един от поетите ангажименти беше да предоставям редовна информация за свършеното в ресор „Транспорт“ от мен и моя екип.
На първо място – непосредствено след Великден планираме организирането на кръгла маса с участието на граждански организации, експерти, представители на общинската и държавна администрация – всички ангажирани с темата за пътната безопасност. Целта е да се изготвят реалистични и изпълними мерки с ясни срокове, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.
Що се отнася до отчетността – ще представя както част от реализираните до момента дейности, така и предстоящите предизвикателства. Без да се оправдавам или прехвърлям вина, трябва да подчертая, че редица проблеми в транспорта са натрупвани с години. Част от тях са били заметени, други – пренебрегвани, а някои – решавани повърхностно. Докато се справяме с един проблем, често изникват нови. Въпреки това, никой от аспектите на транспортната система не е бил игнориран.
Безопасност и организация на движението
Още с встъпването си в длъжност се сблъсках с липсата на действащ Генерален план за организация на движението – стратегически документ, чрез който се определят принципите за регулиране на трафика, посоките на движение, паркирането и пътната безопасност.
В началото на годината със заповед на кмета г-н Костадин Димитров, поех задачата да подготвя и реализирам обществената поръчка за изработване на нов Генерален план. Вече е сформирана работна група, а процедурата предстои да бъде обявена.
Що се отнася до пътната маркировка – през изминалата година договорите за хоризонтална и вертикална сигнализация бяха или изтекли, или изпълнявани от фирми с незадоволителна работа. Инициирахме нова обществена поръчка с прозрачни условия. Очакваме в рамките на месец да има избран изпълнител и да започне обновяването на маркировката – хоризонтална и вертикална.
Голяма част от съпътстващата инфраструктура – светофари, стълбове и предпазни огради – е в амортизирано състояние. Екипът на ОП „Организация и контрол на транспорта“ е изготвил количествено-стойностни сметки за подмяна и обновяване, очакваме бюджетът да бъде приет.
Предложения има и за надграждането на системите на Центъра за управление на трафика с модернизирането на контролерите на светофарите, нови циклограми и десни секции на невралгични кръстовища. Вече са обследвани кръстовищата, на които е възможно да се сложат десни светофарни секции, където безконфликтно автомобилите да се изнасят, а това съществено ще облекчи трафика по натоварените кръстовища. Веднага след приемането на бюджета ще започне надграждането на светофарните секции.
Градски транспорт
Един от най-сериозните и дългогодишни проблеми в града. Публичният градски транспорт е изцяло в частни ръце, със сложни отношения между превозвачите и постоянно напрежение.
Беше необходимо да прекратим всички договори с консорциуми, в които едни и същи фирми бяха едновременно партньори и конкуренти. Това създаваше сериозни затруднения и влошаваше качеството на услугата. Възложихме обслужването на фирми, които изпълняват най-голям процент от договорните си задължения. Допреди 6 месеца някои линии се изпълняваха под 50%, сега всички са с изпълнение от над 95%. Така първата задача – редовност на транспорта – бе изпълнена, но предстои още много работа.
Директорът на ОКТ г-жа Венета Райнова и нейният екип подготвят нови обществени поръчки, както и обновяване на маршрутната схема на 29-те линии. Прекратена е старата практика маршрутите на линиите да се изграждат или променят според изискванията на превозвачите –маршрутите вече ще се изменят на реалните потребности на пътниците.
Новите поръчки ще включват високи изисквания към подвижния състав – както по отношение на комфорт, така и на екологичност.
Повече от година Пловдив няма сключен договор за областната транспортна схема – всички междуградски линии се обслужват с временни мерки. Върховният административен съд наскоро потвърди прекратяването на предходната процедура и предстои обявяване на нова.
Имаме и големи надежди за „Екобус – Пловдив“, като се надяваме до края на мандата Община Пловдив да разполага с работещ вътрешен оператор с поне две линии от публичния транспорт. Очакваме и други оперативни програми, за които да кандидатстваме за екологичен подвижен състав.
Електронното таксуване също е сериозно предизвикателство. В мандата влязохме с вече подписан договор от предишното ръководство. Освен значителната сума, която общината трябва да плати на фирма „Тикси“, допълнително се изискваха анекси и споразумения за пълното въвеждане на системата. Вече над пет месеца водим преговори с изпълнителя, като сме близо до подписване на нов договор при значително по-ниски месечни разходи за Община Пловдив . В момента тече преоборудване на автобусите и очакваме системата скоро да заработи изцяло.
Паркиране
Проблемите с паркирането се задълбочават не само в центъра, но и във всички квартали на града. Районните кметове работят по разширяване на местата за паркиране, а ние въвеждаме ред в Синя зона, общинските паркинги и зоните в ЦГЧ.
Директорът на ОП „Паркиране и репатриране“ г-н Иван Ганчев установи редица нередности – от злоупотреби с чипове за Стария град до неправомерно ползвани служебни паркоместа и талони за местодомуване.
Предлагаме Синя зона да се използва до 4 часа – така, както е замислена – за краткосрочно паркиране. В Капана, Стария град и по ул. „Дондуков“ ще бъдат поставени автоматизирани бариери. Безплатното паркиране ще бъде до 30 минути, след което ще се заплаща по 10 лв. на час. Целта не е натрупване на приходи, а ограничаване на автомобилите в зоните, които са за пешеходците, не за автомобили.
Още 10 автоматизирани системи ще бъдат поставени на различни общински паркинги, за да се ограничи човешкият фактор. В Синя зона ще се допускат максимум 5 служебни паркоместа на фирма, а талоните за местодомуване ще се издават само при постоянен адрес и регистрирано МПС в Пловдив.
С новия Генерален план ще настояваме за въвеждането на Зелена зона в кварталите – съвместно с районните кметове.
Политическа отговорност
На тази позиция бях издигнат от сдружение „Браво Пловдив“, към което имам отговорност – както и към всички пловдивчани. Уверявам ви, че в сдружението има подготвени и отговорни хора, с които ежедневно обсъждаме транспортните предизвикателства и възможни решения.
Основен акцент в дискусиите е именно пътната безопасност. От „Браво Пловдив“ работим по няколко проекта, които не са свързани с Община Пловдив. Едната е кампания за масово поставяне на видеорегистратори, които да засичат нарушителите по пътя. Другата е свързана с контрол на скоростта и изказване на показ джигитите на пътя, като за нея е закупена специално оборудване – камера за контрол на пътната скорост „тринога“. Инициативите са с идеята гражданското общество да проявява нетърпимост към нарушителите на пътя, които утре може да са превърнат в поредните убийци. Кампаниите ще бъдат реализирани с най-разпознаваемите медии в Пловдив – „Пловдив 24“, „Под тепето“, „Марица“ и „ТрафикНюз“. И скоро ще бъдат представени пред широката общественост.
Това са само част от нещата, по които работим ежедневно с екипа ми. Смятам, че темите са важни за всеки пловдивчанин и затова споделям открито.
Готов съм да отговарям на въпроси и да съдействам по всеки казус, свързан с работата ми в Община Пловдив или в рамките на сдружение „Браво Пловдив“.
Още веднъж – за мен тази позиция не е самоцел, а инструмент за реални действия и решения. Ако по някаква причина или в следствие на обективни обстоятелства се окаже, че не мога да изпълня мисията си – ще подам оставка.
Благодаря ви за вниманието и пожелавам Светли празници на всички пловдивчани!
Ерол Садъков Заместник-кмет по транспорт Община Пловдив