Експериментът с „безкондукторното” таксуване в Пловдив или новото приключение в градския транспорт

Автор: Деница Лещева 7445
Експериментът с „безкондукторното” таксуване в Пловдив или новото приключение в градския транспорт

Три дни след експерименталното въвеждане на безкондукторното таксуване в Пловдив, устройствата в автобусите продължават да са повод за ядове на пътници и контрольори. Припомняме, че в понеделник услугата бе въведена във всички рейсове от линия 25.  Дали техниката наистина работи за улеснение на пътниците – решихме да проверим сами. След като сменихме три автобуса, се оказва, че системата „бъгва” ежедневно, а пловдивчани съвсем не са очаровани от нововъведението.

Отправяме се към спирката срещу Полиграфията на бул. „Княгиня Мария Луиза”. Проверяваме разписанието на електронното табло.  Изненади няма – разписанието изцяло отговаря на действителността. Автобус №25 пристига след минути, но още с качването ни става ясно, че билети се продават единствено при шофьора. Монетникът е „запечатан” с помощта на парче тиксо, за да не пускат пътниците напразно парите си.

„Свърши хартията. Чакаме да ни заредят с нова”, лаконично обяснява шофьорът.

Решаваме на опитаме отново, като изчакаме друг автобус на бул. „6-и септември”. Следим дигиталните табла, които отново не ни разочароват. Единствено автобус №21 успява да изненада приятно чакащите, пристигайки 28 минути преди обявеното.

Междувременно наш репортер опитва да закупи „еднократен билет с прекачване” от автомата на спирката. Избираме опцията на дигиталния екран, но не успяваме да заплатим билетчето нито с монети, нито с банкова карта.

Монетникът във втория автобус, на който се качваме, не е толкова грижливо запечатан, но на предното обзорно стъкло е поставена табелка „Билети само при шофьора”.

„Не пускайте парите си вътре, ако не ви се дава още едно левче”, инструктира водачът, веднага след като посягаме да се „самотаксуваме”. И допълва, че нетърпелива пътничка понечила да издърпа билетчето си, докато машината още го печатала. В резултат системата блокирала. „Така ще е занапред”, коментира песимистично той.

Начинанието ни се увенчава с успех едва в третия автобус по гореспоменатото направление. Посреща ни ведър контрольор, който търпеливо дава инструкции каква опция да изберем, къде да натиснем и подчертава, че не трябва да се опитваме да придърпаме билета, преди да е излязъл от автомата. В автобуса можем да закупим три вида билети – еднократен, целодневен и едночасов, който позволява няколко прикачвания в рамките на час след издаването си. Оказва се обаче, че нововъведението е създало главоболия и в този автобус. Вчера пътничка понечила да се самотаксува, в резултат на което системата блокирала. „Изглежда не успя да отреже хартията както трябва, и аз не знам какво стана”, обясни контрольорът.

Новата система се приема противоречиво и от пътниците. „Нищо хубаво няма да излезе. Представяте ли си как една възрастна жена ще се справи с тези малки екранчета на машинките? За мен самата също е трудно, защото имам проблем с очите,” сподели пред наш репортер жена, успяла да закупи билет, благодарение на помощта на контрольора.

Припомняме, че автоматите за безкондукторно таксуване трябва да заработят до края на годината, но дори и да не бъдат ползвани от пловдивчани, те не могат да бъдат махнати заради 5-годишния срок на устойчивост по европрограма. Техниката на практика е морално остаряла, тъй като е била поръчана през 2008 година. Видно е, че тя не може да отговори на изискванията на публичния транспорт в Пловдив, а в други големи градове устройствата за плащане са далеч по-съвременни.

В същото време си закупихме и билет за 10 пътувания в градския транспорт. Оказа се, че не е  толкова лесно да се използва. От 10 качавания в градския транспорт, за да използваме билета си, успяхме да се валидираме в едва три автобуса. Другите устройства просто не работят. 

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина