Едно плюс едно не винаги е две в главата на детето

Автор: Plovdiv Now 1615
Едно плюс едно не винаги е две в главата на детето

Съвременните родители знаят или поне са чували за дисграфията, дислексията и други нарушения на писането и говора.
Водим децата на логопед и носим сертификати на учителите с диагнозата, за да не са много придирчиви към почерка и грамотността, пише noviteroditeli.bg.

Ами ако има затруднения с математиката?

Първото нещо, което ни идва на ум е: „Той е насочен към хуманитарните науки“. Тогава оправданието отстъпва място на раздразнението: „Ами това е елементарно, как не го разбира, как не може да го сметне.“
Неспособността да смята и изчислява не е мързел, а така наречената „математическа слепота“, проблем в развитието на мозъчната функция. И трябва да можете да го разпознаете и коригирате навреме.

Първо, защото повечето учебни предмети се основават на числа.

Второ, дори ако детето по-късно избере професия, която не е свързана с математиката, то пак ще има нужда от уменията в живота. И със сигурност не трябва да се карате на такова дете за „неуспеха“ по математика.

„Дискалкулията е разстройство, при което детето проявява неспособност да брои и да решава задачи, които изискват аритметични операции, обяснява Наталия Куликова.
Дискалкулията се основава на невъзможността да се оцени броят на обектите на пръв поглед, без преизчисляване.
Често такива деца се наричат ​​мързеливи или дори умствено изостанали, което може да доведе до смяна на училище.

Защо се получава това нарушение

Експертът посочва няколко причини.

„На първо място, това е поражение на париеталния лоб на кората на главния мозък, казва Наталия Куликова. -То може да бъде предизвикано от трудна бременност или раждане, наранявания на главата, невроинфекции, тумори и генетично обусловени дефекти.“
Сред другите причини, дискалкулията може да бъде страх от аритметика, ако детето е било принуждавано да учи аритметика в ранна възраст и е било наказвано за грешки.
Отрицателните преживявания водят до факта, че когато хлапето види числа, то просто се затваря в себе си и не може да разбере нищо.
Проблемът може да се задълбочи, ако детето не срещне разбиране и подкрепа от страна на родители и на педагози. Но с правилна работа с психолог и учител тези причини са преодолими.

Науката определя 6 вида дискалкулия

Вербална - когато е трудно да се възприемат числата, които детето чува и устно трудно извършва действия. В този случай обикновено няма проблеми с писмените задачи;

Практогностична - детето трудно може да оперира с абстрактни понятия и не може да разбере практическите примери.

Лексикална - когато възникнат трудности при разпознаване на математически знаци и числа. Разбира се, до определен момент всеки има право да бърка знаците „по-голямо“ и „по-малко“, но ако третокласник все пак постави знака „делене “ вместо „умножение“, това вече е проблем.

Идиогностична - когато има трудности при смятане на ум. За по-голяма сигурност детето си гледа пръстите.

Операционна - когато е нарушена възможността за извършване както на писмени, така и на устни аритметични действия.

Самите родители могат да подозират, че детето им има дискалкулия, ако знаят какво да търсят.
 На първо място, невъзможността за бързо разпознаване на броя на обектите в зрителното поле. Например едно дете не може да каже колко ябълки има на масата, докато не ги преброи една по една.
Второ, трудност при разбирането на всякакви аритметични действия с числа. Написаните числа може да не означават нищо, докато детето не преброи и не събере предметите.
Трето, важно е да запомните, че такива деца много трудно разбират хода на времето и изминатото разстояние.

И накрая, проблемите с двигателната координация често идват заедно с дискалкулията.
Друго нещо, което може да бъде тревожно на практика: детето не може да съотнесе числото с броя на предметите. Тоест, то ще каже, че на масата има 5 ябълки, но няма да може да го напише - за него числото 5 е просто някакъв графичен знак и нищо повече.
Ако говорим за ученик, той обърква аритметичните знаци, не може да си спомни реда на извършване на действия, а таблицата за умножение като цяло е мъчение за него, въпреки факта, че в обикновения живот няма проблеми с паметта.

Ако подозирате, че детето има дискалкулия, тогава трябва да се свържете със специалист - казва експертът. - Диагностиката и корекцията се извършват от логопеди.

Може и вие да помогнете на детето си.
Математическите способности се развиват добре чрез игра на „магазин“, сортиране на предмети, броене с предметио както и игра с часовник, когато детето мести с ръка от едно число на друго, като го казва на глас.

Мона Василева, noviteroditeli.bg

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина