Две зони в центъра на Пловдив спират старите коли, без печки на твърдо гориво в целия град от 2027-а

Автор: Благовест Андонов 2166
Две зони в центъра на Пловдив спират старите коли, без печки на твърдо гориво в целия град от 2027-а

Общинския съвет прие наредбата, която въвежда зони с ниски емисии и нови правила за движение на автомобили, както и за използването на твърдо гориво за битовото отопление.

Проектът предвижда поетапно ограничаване на достъпа на по-замърсяващи моторни превозни средства до централните части на града.

От 1 октомври 2026 г. в зоната, очертана от булевардите „Руски“, „Цар Борис III Обединител“, „Христо Ботев“ и „Шести септември“, се спира движението на бензинови автомобили от първа екологична група и на дизелови автомобили от първа и втора група.

От 1 октомври 2028 г. обхватът се разширява и в по-големия ринг, заключен между „Васил Априлов“, „Източен“, „Христо Ботев“ и „Шести септември“, няма да се допускат бензинови автомобили от първа и втора група, както и дизелови от първа до трета група.

Именно върху това бе основният дебат по време на сесията.  Редица общински съветници поставиха различни казуси за собствениците на стари коли, които нямат да имат алтернатива за придвижване. Постави се акцент върху служебните коли на общински и държавни институции, както дори автобусите от градския транспорт. Липсата на буферни паркинги и добър градски транспорт също бе изтъкнато като контрааргумент.

От другата страна съветниците от ПП – ДБ поискаха дори мярката да бъде целогодишна, а не само през зимата, както и рингът да бъде разширен, като част от предложенията им се приеха. 

Наложи се зам.-кметът по транспорт Александър Държиков да внесе яснота относно рестрикциите, които се въвеждат. Причината е, че общинските съветници спориха най-вече за евро категориите, които обаче нямат значение, а екологичната група. Без значение кой какъв клас двигател е водещото в случая е групата, която най-лесно се смята според годината на производство.

Така в малкия ринг от 2026 година в него най-условно казано няма да могат да спират бензинови автомобили над 34 години от датата на производство, както и дизеловите над 24 години. В големия ринг от 2028 година – няма да могат да влизат бензиновите коли над 30 години и дизелови над 19 години.

Зам.-кметът по екология Иван Стоянов заяви, че тази наредба подлежи на промяна и това няма да е окончателния вариант. Но е важна основа за зоните с ниски емисии, както и е необходимо за кандидатстването за 5 млн. лева по европейска програма за техническото обезпечаване на зоните.

Водачите ще бъдат информирани със статични и електронни табла на български и английски език, а контролът ще се осъществява чрез видеонаблюдение и автоматизирани системи, като нарушителите подлежат на санкции по Закона за чистотата на атмосферния въздух.

Паралелно с ограниченията за трафика наредбата въвежда и забрана за употреба на дървесина и твърдо гориво за битово отопление на територията на цялата община, считано от 1 октомври 2027 г. Мярката обхваща собственици, ползватели и наематели на имоти, без значение от формата на собственост. Идеята е домакинствата да преминат към уреди, отговарящи на европейските изисквания за екодизайн, като пелетни и други нискоемисионни решения. В плановете за изпълнение са заложени информационни кампании и технически мерки, а общината посочва, че очаква намаление на емисиите през зимния сезон, когато превишенията на нормите са най-чести.

Режимът предвижда и ред за местните жители, които живеят в обхвата на зоните. Собственици, наематели или ползватели на жилища в тях ще могат да получат пропуск за едно превозно средство на жилище след подаване на заявление и представяне на документи, включително валиден годишен технически преглед.

Пропуските ще се издават за срок до една година и ще се вписват в електронна база данни на общината. За целите на контрола ще се използват стационарни и мобилни автоматизирани средства с уникални идентификационни номера, а данните от тях ще се съхраняват и използват за административнонаказателни производства при спазване на предвидените срокове.

Постъпленията от санкции ще се инвестират обратно в мерки от общинската програма за чист въздух, които не представляват икономическа дейност и не генерират приходи. За отоплението с твърдо гориво санкциите са насочени към собственика или ползвателя на имота, като се цели превенция и трайна промяна в поведението, а не само наказание.

Ако наредбата бъде приета, Пловдив за пръв път ще има ясно регламентирани зони с ниски емисии и конкретни срокове за ограничаване на старите автомобили и за преминаване към по-чисти форми на отопление. Очакването е промяната да доведе до осезаемо намаляване на замърсяването в студените месеци, когато печките на твърдо гориво и повишеният трафик традиционно натоварват въздуха в града.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина