Днес 5-ти септември, събота, от 19 часа във Военния клуб на площад Централен, ще се състои концерт с творби от австрийския композитор Франц Шуберт /1797 – 1828/. „Много бихме се радвали да споделим с вас любовта си към естествената, непринудена лирика, вътрешното обаяние и финес в музиката на Шуберт, които ни очароват и днес“, споделят изпълнителите, които са и организатори на концерта.
Идеята за събитие, с участието на две поколения пловдивски музиканти, е на проф. Роксана Богданова, дългогодишен преподавател по пиано в Музикалната академия. Тя ще бъде на сцената, както и нейните възпитаници - младите, но добре известни на пловдивската публика пианисти Димитър Наков и Йоан Балджиев, които ще чуете като клавирен дует. Александър Чобанов също е популярен сред пловдивските меломани, следили отблизо предишните му изяви на контратенор. В момента живее и работи в Хага, Холандия, и партнира на Оркестъра на БНР в редица студийни записи, както и с хора на Холандското Национално Радио. С рядко срещан глас и богат тембър, той неведнъж е изпълнявал музиката на Шуберт /през 2018 г. представя цялостно вокалния цикъл ”Зимният път” в Пловдив /.
В концерта са включени няколко основни жанра в творчеството на композитора, живял само 31 години, но оставил забележително наследство, богато на мелодично разнообразие и танцова изящност.
Своята първа композиция Шуберт написва на 13 годишна възраст. Това е клавирна фантазия за четири ръце, като общият брой на клавирните дуети, композирани през целия му живот, надвишава 50. В програмата на концерта е включен най-яркия образец от този жанр - „Фантазия за четири ръце” във фа минор D. 940, написана в годината на смъртта му, 1828. Същата година Шуберт пише своите три последни сонати /от общо десет/. Дълбоко свързан с жанра соната и традициите на класицизма /преди всичко с Бетовен/, но също и с естетиката на ранния романтизъм, сонатата в ла мажор D. 664, която ще чуете в концерта, се появява през 1819, паралелно със знаменития квинтет „Die Forelle” /„Пъстървата”/ и поради това, в тематизма на двете произведения се забелязват редица прилики.
Освен това, за соло пиано ще прозвучат две популярни пиеси с дълбока изразност: иниатюрите със заглавие от автора “Impromptu” D. 899 /оп.90/, № 3 в сол бемол мажор и № 2 в ми бемол мажор. В тях, както и в цялото си творчество, Шуберт остава неатрактивен, далеч от естрадно - виртуозния стил, характеризиращ началото на XIX век. Известно е, че през
1828 година английското издателство „Schott” връща на Шуберт пиесите „Impromptu” , „за да ги замени с нещо по-блестящо, в по-лека тоналност”.
Въпреки факта, че издадените приживе творби на Шуберт са единици, той категорично отхвърля предложението и не приема бравурния изпълнителски стил, наричайки го „ проклето чукачество”.
Музиката на Шуберт не би била представена пълно без нейната най-важна и любима част - песенното творчество, което обхваща повече от 600 песни върху текстове на различни поети. Ето защо в концерта сме включили песните „Джуджето” /Der Zwerg/ по текст на Матеус фон Колин и „На потока” /Auf dem Flusse/ по стихове на Вилхелм Мюлер из цикъла „Зимният път” D. 911.