Директорът на ОФ “Пловдив 2019“: Програмата ни сигурно надхвърля 200 страници
Автор:
Plovdiv Now
22:30, 30.04.20185156
Кирил Велчев е изпълнителен директор на общинската фондация "Пловдив 2019". Той има богат административен опит в управление на културата в града. Участва активно при създаването на политики в тази сфера, културната стратегия на града до 2024 г. От 2013-а работи в дирекция „Култура и културно наследство“ към Община Пловдив. Главен организатор е на Международен фолклорен фестивал. Водеща е ролята му в инициативите за популяризиране на Капана като единствения арт квартал в България. Участва активно в развитието на културния календар на града и в привличането на нови публики и нови събития. Велчев е хореограф и режисьор по образование. Кирил Велчев отговори на въпросите на PlovdivTime.bg след сесията на Общинския съвет, на която работата на ръководения от него екип бе критикувана.
Интервю на Мария Луцова
- Г-н Велчев, на сесията на Общинския съвет екипът на „Пловдив 2019” бе обвинен, че работи непрозрачно и закъснява с отчетите, които обеща да подава регулярно до съветниците. Какъв е коментарът ви?
- Закъсняхме с представянето на отчетите си по бюджета за 2017 г. , но не защото работим непрозрачно или сме предубедени към общинските съветници. Работим с ясни финансови инструменти, със законите, които действат в България.
Отне ни време изготвянето на подробния проектобюджет за 2018 г., който подготвихме с помощта и на колегите от общината. Целта бе да бъдем максимално подробни и ясни. Бюджетът за 2018 г. е факт и вътре са включени всички дейности, по които работи. По отношение на отчетите – смятам, че такъв проблем вече няма да има. Ще подготвяме такива справки за Общинския съвет.
- И все пак защо бе това забавянe?
- Трябва да е ясно, че казусът с държавната помощ още не е напълно ясен за aдминистрацията и това също ни забави. Паралелно с това подготвяхме най-тежкия последен мониторинг за Брюксел. От него ще стане ясно дали ще ни присъдят 1.5 млн. евро награда на името на Мелина Меркури.
Трябваше да сме безупречни, защото там няма поправителна сесия. Убеден съм, че в края на месеца, когато стане ясна оценката, усилията ни ще бъдат оценени. Нашата задача е не само да направим програмата за годината на титлата, а да оставим наследство за града със събития, които ще продължат и след нас.
- Какво ще предприемете, за да държите информирани общинските съветници, а по този начин и пловдивчани, за случващото се около организацията на Европейска столица на културата?
- Лично съм провел десетки срещи и телефонни разговори с общински съветници, но ако трябва ще се виждаме ежедневно. Подготвяме график за срещи с общинските съветници, за да разгледаме заедно с тях програмата. Ние също искаме да са информирани и съпричастни с това, което очаква Пловдив през 2019 г.
Приемаме тези срещи като възможност да получим още помощ, защото в момента екипът ни работи почти денонощно. Макар и да не е видимо на този етап, 27 човека във фондацията ежедневно подпомагат развитието на 300 проекта. Финансистите най-добре биха ме разбрали, какъв обем от работа е това.
- Не смятате ли, че липсата на по-детайлна информация също създава напрежение?
- Редовно подаваме информация на обществеността за активните събития и тези, които са в развитие. Инициативата Европейска столица на културата-Пловдив 2019 е най-динамичното събитие, към което е фокусиран огромен интерес от творците. 1100 организации са кандидатствали до момента с проекти за програмата ни.
Не вярвам да има инициатива в България в момента, към която целенасочено да е проявен интерес от толкова организации. Това са хора, които са писали концепции, бюджети, събирали са се да обединяват най-добри си идеи. Това е ресурс не само за града ни, но и за държавата. Ето това е част от мисията на Европейска столица на културата – да катализира процеси на възход, да мотивира артистите. Факт е, че според проучванията 60% от хората в страната са чували, че Пловдив ще бъде домакин на това общоевропейско събитие.
Програмата ни сигурно ще надхвърли 200 страници. И то с ясните до момента проекти. Очакваме още поне 50. Подготовката е бягане на дълго разстояние. Спечелихме на 5 септември 2014-а и на същата дата след 4 години ще покажем официалната програма.
В момента синхронизираме дати, събития, места за тези събития, общи визии. Всичко това се случва с индивидуална работа с всички партньори, които ще реализират събитията. Тепърва идва и съществената част по откриващото събитие, другите две големи събития през лятото и есента.
- Ще нанесете ли корекции по бюджета след забележките, които чухте в пленарната зала?
- Ще се съобразим със забележките от последната сесия и ще обсъдим отново подробно с Управителния ни съвет перата по него. Ще разгледаме отново възможностите и необходимостта за наем на склад в Тютюневия град, въпреки че това пространство ще ни помогне да реализираме проекти, заложени в Апликационната книга и то точно на това място. На този етап нямаме друг вариант освен да си партнираме с някой от собствениците на складове, а спечелената титла се дължи и на акцента върху Тютюневия град като възможно пространство за култура.
- Това със сериала не е ли малко прекалено, а и толкова пари за реклама и маркетинг?
- А как иначе да станем по-видими на национално и международно ниво – нещо, което постоянно се изтъква като проблем в работата ни? Навлизаме и в годината на маркетинга и рекламата, и това е описано още в първите програмни документи по кандидатстването на града.
Там не се посочени инструментите как това да се случи, но времето ни притиска и нямаме много полезни ходове, освен да се обърнем към най-ефективните канали за комуникация - леките формати, т.нар. реалити предавания, продуктови позиционирания, специални заставки в телевизионните продукции.
Те биха ни дали най-голяма сигурност и измерим ефект върху различните аудитории. А ние търсим точно този ефект – всички да разберат за Пловдив и то през погледа на пловдивчанина. Смятаме, че този подход ще е успешен.
- Ще изхвърлите ли от комуникацията си с пловдивчани международната терминология, която очевидно остава неразбрана?
- Опитваме се. Аз самия бягам от специфични термини. Но няма как и да отречем използването на чуждици, навлезли в артистичните кръгове и вече широко използвани като понятия. Но определено съм съгласен, че употребата на български думи трябва да е с предимство.
- Как ще отговорите на очакванията на хората за мащабни събития, за големи артисти, за акцент върху историята и културата на града? Това всъщност искат мнозина от тези, които ви критикуват…
- Ще отговоря, че за всеки ще има по нещо. И големи изложби, и знакови автори, а що се отнася до историята на града – тя е навсякъде, дори и предвид факта, че е естествен декор на повечето от проектите, които се случват. Мисля, че ефектът от това, че сме столица на културата, вече се вижда. Знакови групи и имена вече са факт и на фестивала Hills of Rock, на Джаз феста също. Тази година ще видим и Стинг, и Имани. Далеч съм от мисълта, че всички ще са доволни, но все пак искрено се надявам, че повечето очаквания ще бъдат оправдани.
- Голям успех или голям провал – какво ни очаква догодина?
- Проектът ни ще е успешен. Очакваме гражданите да се включат като доброволци, като участници с идеи, статисти във филми или кинопродукции, спонсори или партньори. Ние трябва заедно да превърнем инициативата в събитие.