Децата не могат да смятат, но важното е да им забраним TikTok

Автор: Парашкева Иванова 3135
Децата не могат да смятат, но важното е да им забраним TikTok

90% от участниците в анкета на TrafficNews са съгласни социалните мрежи да бъдат забранени за деца под 15 години. В рамките на седмица са гласували близо 5 000 души.  На пръв поглед – похвална загриженост. На практика – пълен абсурд. Защото никой не може да забрани нещо, което е навсякъде. И защото, ако държавата вярва, че TikTok е по-силен от училището, това вече е диагноза.

Докато министърът на образованието предлага на децата „цифров детокс“, България отново получи поредния "обзавотелен" шамар – този път от резултатите по математика на шестокласниците. Средната оценка от тестовете беше 3.42!  Независимото оценяване показа не просто слаби резултати, а системна липса на разбиране, логика и умение да се мисли. Проблемът не е в децата, а в системата, която от години се опитва да закърпва пробойните си с кампании и лозунги вместо с реформи.

Но вместо да се работи върху учебните програми, върху подготовката на учителите или върху начина, по който се преподава и оценява, управляващите решиха, че е по- добре децата да са "живи и здрави" и измислиха поредното „нововъведение“ – предмета „Добродетели и религия“. Идеята е децата да учат ценности, вяра и морал. Добре звучи на хартия, но в реалността звучи като опит да се излекува счупен крак с лекция за състраданието.

Добродетелите не се възпитават с още един учебен час, особено когато децата вече са претоварени с безсмислени факти и изкуствено раздут учебен материал. Ако училището не успява да научи едно дете да смята, да чете с разбиране и да мисли критично, то няма да успее и да го направи добродетелно – колкото и да му говори за любов към ближния.

Проблемът на българското образование не е липсата на религия, а липсата на връзка с реалността. Съдържанието е остаряло, учебниците – претоварени, с термини, които затрудняват и що годе грамотни възрастни,  учителите – демотивирани или комплексирани,  а децата – залети от информация, която не могат да осмислят. Затова и социалните мрежи им изглеждат по-реални от училището – там поне нещата са разбираеми и не ги изпитват по заучени дефиниции.

Ако държавата иска да направи нещо смислено за образованието, нека започне от истинските дефицити: грамотност, логическо мислене, гражданска култура. А не да се крие зад забрани и предмети със „свещена“ фасада. Децата трябва да знаят своите права и задължения като граждани, да разбират как функционира обществото, държавата и институциите, и как да участват активно и отговорно в него. Практическото овладяване на законови и етични знания ще даде на младите хора истински инструменти за ориентация в съвременния свят, а не тегави морализаторски лекции, на които младежите ще обърнат внимание точно толкова, колкото и на родителското дуднене. Това е знанието, което прави гражданина свободен, активен и мислещ, а не просто „добър човек по учебник“.

Защото когато училището не успява да възпита мислещи хора, винаги се намира някой, който да им забрани да мислят. 

 

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина