Предметът "Добродетели и религия" ще влезе в училище най-късно през 2026/2027 година. Опитите в други държави показват положителни резултати.
Богословът д-р Десислава Панайотова заяви, че предметът ще бъде най-полезен, ако съдейства за успокояването на децата, за облагородяването на вътрешния им свят.
"Хубаво е да започнем рестарт на възпитателната дейност на училището благодарение на този предмет. Всяко българско дете да има достъп до ценности, ще е от полза за цялото общество", подчерта гостът.
Кръглата маса, която се проведе вчера по важната тема, ѝ се е сторила от историческо значение.
"Като че ли се разбрахме и консенсус има. Не бива да имаме хипер очаквания към училището и да го натоварваме с нашите отговорности като родители. Но ако много родители нямат нужното време да обърнат внимание на децата си, нека училището помогне", призова Панайотова.
Експертът по ранно детско развитие Анна Влаева изтъкна, че нуждата да се променят ценности на подрастващите е най-важното.
"Не ни харесват тези прояви на младежите, те влизат в новините всеки месец. Нека си дадем ясна сметка, че огромният процент от българите слушат музика с нисък морал, имат ценности за красота, които се обуславят от нисък морал, гледат предавания с нисък морал. Това е почвата, в която те растат, това трябва да тръгне от семейството. Не е само да прехвърлим на училището цялата тежест децата да бъдат превъзпитани", коментира тя пред bgonair.
Влаева добави, че независимо каква е религията, те се опират на едни добродетели.
"За началното образование няма как, това са много малки деца и не можем да им говорим за етични норми. За малките деца това е през истории. Трябва да говорим какво изповядват религиите като ценности", каза още експертът по ранно детско развитие.
Д-р Десислава Панайотова поясни, че от много години има подготвени кадри за новия предмет в училище.
"Защо да не влизат богослови в училище? Най-логично е да влизат богослови. Трябва да се обединим като народ. Преподавателската гилдия да се обедини. Да се възроди културтен пласт в компетенцията на българските училите", апелира тя.
По думите ѝ всички ВУЗ-ове заявяват своята категорична подкрепа за инициативата на МОН и готовност да квалифицират кадри. Ще има достатъчно преподаватели за поетапно въвеждане на това обучение, смята д-р Панайотова.
Тя отбеляза че на малките деца им е от изключителна полза да научат защо основната позиция на църквата и християнството е, че ние трябва да имаме връзка с Бога и кой е той.
Децата могат да станат много по-силни личности, ако им се разкаже за свещеното, категоричен е богословът.
"Най-много ме плаши това: Ако в по-големите класове влязат учители в часа по Вероучение, много от младежите са склонни такова нещо да го осмеят и да направят часа "свободен". Какво ще стане, ако се направят задължителни срещи, в които се говори на родители и деца за добродетели - би станало истински работещо, ако въвлечем родителите в този процес", посочи още Влаева.