Замърсяването е сериозен проблем и голяма част от българите го отчитат като такъв. Наблюдава се висока степен на информираност по проблемите на околната среда, както и загриженост от страна на гражданите относно последствията. Гражданите като цяло са убедени във важността на своите лични усилия за опазване на околната среда - едва трима на сто граждани заявят, че техните лични усилия нямат никакво значение за подобряване на околната среда. Това показва проучване, което направи сдружение БГ Бъди активен в 6 различни български града. В същото време обаче, живеем в среда, в която отпадъците са изобилни. Сдружението от години полага усилия именно в темата за превенция на замърсяването и промяна на нагласите на гражданите към заобикалящата ги среда, като се стреми да събуди у тях чувството за лична отговорност. През следващия месец пловдивското НПО отправя отворена покана за конкурс свързан именно с тази тема.
Конкурсът носи името “Лесно на чисто” и е част от проекта Партньорство за красива и чиста България, част от дългосрочната програма _Място България. Конкурсът е отворен за специалисти и ентусиасти, за разработка на концепция, с прилежаща криейтив част, която цели с ресурсите на визуалните и семантичните изкуства, да променя нагласите на една или няколко групи замърсяващи.
“Ние си даваме сметка, че пътят към по-чиста държава, град, квартал, улица и дом тръгва от нашето разбиране за чистота и умението ни да живеем заедно с други хора.Въпросът на който търсим отговор е: Как да променим нагласите на тези, които замърсяват?”, разказват от сдружение БГ Бъди активен.
“С конкурса се опитваме да потърсим начин, чрез позитивни и негативни стимули да променим проблемното поведение и да създадем положителна мотивация в посока превенция на замърсяването, рециклиране и активна роля в почистването. Решението, което търсим е адекватен подход към казусът със замърсяването, който има практическо приложение и ни дава конкретни идеи за достигане на проблемните групи”, допълват организаторите.
Основните проблемни групи граждани, които са зададени от организаторите, са най-често срещаните „цапащи видове“, на които се дължи замърсяването като: рибари, шофьори, футболни фенове, пушачи и др. Сдружението още насочват участниците в конкурса да се насочат и към отпадъците като тип и локация. Основните зададени активен тук са: училищния двор, спирките на градския транспорт, изоставени къщи, междублокови пространства, стадиони и пространствата около тях, крайбрежието и други.
Всички подадени проекти ще бъдат оценени от изявени представители на популярни медии и рекламни агенции.
Повече информация и пълните правила на конкурса, вижте тук: https://thespot.bgbeactive.org/campaigns/
Всички проекти следва да бъдат изпращани на електронен адрес [email protected] до 10 oктомври 2021г. Всички творби ще бъдат прегледани от жури, а победителите ще бъдат обявени на 20 октомври. Победителят, излъчен от журито ще бъде отличен с награда от 1000лв.