Асеновград и Карлово вземат електробуси с пари от Европа, Пловдив – не

Автор: Благовест Андонов 17499
Асеновград и Карлово вземат електробуси с пари от Европа, Пловдив – не

Една от най-чаканите европейски програми вече е с отворена процедура за участие. От днес 40 градски общини ще могат да кандидатстват за екологичен транспорт през Плана за възстановяване и устойчивост.

Сред тях обаче очаквано не е Пловдив.  Програмата има бюджет от 100  млн. лева, като от Пловдивска област ще могат да кандидатстват общините Асеновград и Карлово. Така двата града ще могат да се сдобият с екологични превозни средства, като 90% от средствата ще са безвъзмездни.  Максималният бюджет, който  може да усвои всеки от участниците е близо 10 млн. лева.  Това на практика е половината сума, която е необходима на Община Пловдив, за да стартира двете общински линии на „Екобус – Пловдив”. Това обаче няма да се случи, а към момента няма предвидена друг фонд в този програмен период 2021 – 2027 година, който да предвижда закупуването на екологични превозни средства, пише trafficnews.bg.

Защо Пловдив го няма сред 40-те града?

Още в началото на 2021 година, когато излязоха насоките за Плана за възстановяване и устойчивост стана ясно, че Пловдив няма да бъде сред потенциалните бенефициенти по програмата. Тогава TrafficNews писа, че авторите на Плана са сложили Община Пловдив сред 10-те града, които са реализирали транспортен проект в предишни програмен период.

Община Пловдив бе единствената от 10-те, която не закупи нито  едно превозно средство, като проекта бе за системата на „Индра”,  умните светофари и велоалеите,но не и за подвижния състав.   Тогава Пловдив не можеше  да участва, защото нямаше общинско дружество , а частни превозвачи не можеха да кандидатстват.

Зам.-кметът Тодор Чонов, който е човек на програмите, обаче или не е направил никакъв опит да вкара Пловдив в списъка с потенциални бенефициенти, или той не е бил достатъчен. Видно от списъка с градове за кандидатстване има и редица други областни градове, наред с по-малките градски центрове в страната.

Единствената „добра” новина е, че Община Пловдив има вече собствено дружество за екологичен градски транспорт. То вече е наричано от Чонов като „перлата в короната”, но все още „Екобус – Пловдив” е само виртуално и на хартия. Общинският превозвач има лиценз и документи,  шеф и счетоводител, но нищо повече.

Ако до края на този програмен период до 2027 година не се отвори нова програма, което е твърде вероятно, то и дружеството „Екобус –Пловдив” ще се превърне в поредната висилка на общинската хазна. Всяка година то ще генерира разходи за заплати, но няма да извършва никаква дейност. Община Пловдив вече ликвидира две такива „кухи” дружества като „Зоопарк – Пловдив” и „Инсинератор – Пловдив”.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина