„2084. Rex” е амбициозен проект, с който се надяваме да провокираме интереса на публиката. Положихме много усилия в последните два месеца и половина”, каза директорът на Драматичен театър-Пловдив Сюзанна Василевска в началото на официалната пресконференция за първата премиера за 2025 г.
Тя представи екипа, поставил пиесата, както и автора Кирил Фокин, който от вчера е в България и ще присъства тази вечер в голямата зала на Драмата.
„Когато разглеждахме репертоара на театъра, установихме, че липсва представление за съвременната болезнена реалност. С пиесата на Кирил Фокин се запознахме в Унгария по време на гостуването ни там. Хареса ни текстът, защото е с отворен код, който позволява да се направи нещо смело на сцената. Смятаме, че е време театърът да започне да говори по-агресивно и по-полемично по важните теми. Важен аргумент в решението ни да изберем тази пиеса бе и това, че Малин Кръстев се съгласи да играе главната роля. „2084. Rex” е глобален геополитически карнавал с трагични оттенъци”, обясни драматургът на театъра Александър Секулов за избора на пиесата.
Авторът Кирил Фокин благодари на всички участници в спектакъла и изрази благодарността си, че неговата пиеса не просто е поставена чисто технически, но е вдъхновила много талантливи хора да открият нещо повече от неговия текст.
„Радвам се, че имах възможността да работя в Пловдивския театър. Тази пиеса говори по теми, по които много рядко имаме възможност да говорим в театъра. Смятам, че е важно театърът да говори по актуални теми по подходящия начин. Да търси отговори на въпроси като този – накъде отива човечеството. Тази пиеса с всеки ден става все по-актуална. Тя поставя въпроса за идеята и идеологията – дали си струва човек да се жертва за нея. Защото един човек винаги може да роди идея и идеология, но идеята и идеологията не могат да родят човек. Ние живеем във време, в което ако не си във виртуалния свят все едно не съществуваш на земята”, отбеляза и режисьорът Деян Пройковски, когото пловдивската публика познава със спектакъла „Братя Карамазови”по Достоевски – част от програмата на Европейска столица на културата през 2019 г.
Малин Кръстев, който се превъплъщава в образа на диктатора Ливей Каплан, благодари на екипа на Драматичния театър, че след 12 години отново се завръща на сцена под тепетата и то заедно със сина си Борис Кръстев. Актьорът допълни, че е открил много силна трупа със сериозни и талантливи млади попълнения.
„Преди време в „Последната лента на Крап” на режисьора Иван Добчев изиграх 80-годишен герой. Сега пък ми е отредена такава на 130-годишен. Не вървят на добре нещата! Влязох в този проект, защото ми хареса текстът – брилянтна политическа сатира. Спектакълът е още една възможност да си отговорим на въпроса – в какво се превръща светът. Навсякъде мирише на барут. „Неверните мисли” на хората се отстраняват на генно ниво. Интернет и медиите изкривяват мисленето ни”, каза Малин Кръстев.
Той поясни, че една от важните задачи на екипа е била да доразработи всеки един от персонажите детайлно, за да имат своята плътност. Да се нарисува плътна картина на живота на диктатора и хората около него.
Борис Кръстев, който влиза в образа на андроида Сам, сподели, че по време на подготовката на ролята се е заровил в интернет в търсене на информация.
„Така разбрах, че вече всичко е измислено и че 2084 г. почти е настъпила и ще дойде през 2044 г.”, каза Кръстев.
Пред медиите говори и костюмографът Елена Иванова, която подчерта, че се радва, че този проект се случва точно в Пловдив, където се поставя най-визуалният театър в България.
„Работила съм с Пройковски и в „Братя Карамазови”, той е режисьор на мащабните визуални спектакли и на мен и колегите ми се налагаше често да го гоним. Трудно бе решението как да създадем костюмите на бъдещето и избрахме да ги деструктурираме – да съберем цветове и форми, които по принцип се бият един с друг”, каза тя.
Всички в екипа изразиха надежда, че с днешната премиера от 19 часа в Голямата зала на Драматичния театър, спектакълът ще намери своята публика.
"2084. Rex" по пиесата на Кирил Фокин; Режисьор: Деян Пройковски; Сценографията: Валентин Светозарев; Костюми: на Елена Иванова; Композитор: Горан Трайкоски; Сценично движение: Васил Зафирчев; Мултимедия: Сергей Светозарев; Участват: Малин Кръстев, Борис Кръстев, Алексей Кожухаров, Елена Кабасакалова, Катрин Гачева, Паола Маравиля, Радина Думанян, Мариана Йотова, Троян Гогов