„Хеброс Бус“ загуби спора за „Автогара – Юг“, постави се под въпрос и собствеността на имота

Автор: Благовест Андонов 1672
„Хеброс Бус“ загуби спора за „Автогара – Юг“, постави се под въпрос и собствеността на имота

„Хеброс бус“ на Веселин Дошков загуби делото срещу Община Пловдив за част от собствеността на  „Автогара – Юг“. Спорът между почти фалиралия превозвач и градските власти е от миналия мандат, като Дошков твърди, че автогарата е 100% собственост на неговото дружество. От друга страна градските власти смятат, че притежават 1180 идеални части от общо 5860 – или 1/5 от имота.

Окръжният съд в Пловдив не само е отхвърлил претенциите на „Хеброс Бус“, но поставя под въпрос и цялата собственост на имота. Според магистратите няма категорични доказателства, че фирмата е безспорен собственик на имота, което отваря нов казус, пише trafficnews.bg.

От години Дошков се опитва да продаде автогарата, както стори с останалите две – „Родопи“ и „Север“. От своя страна „Юг“ е повече от апетитна хапка за строителните предприемачи.  

Според Общия устройствен план имотът попада в зона СМФ1, което  значи, че може да застрои на 50%,  с 3,5 Кинт, а височината е неограничена.  Това означава, че при имот от 5800 кв.м., РЗП-то, което може да се разгърне там е над 20 000 кв.м и то в сърцето на Пловдив.

Какви са мотивите на съда?

Автогарите бяха вкарани в активите на държавната тогава "Хеброс бус", създадена при преобразуването на някогашното обединение "Тракия автотранспорт". През 1998 г. със заповед на транспортния министър Вилхелм Краус се открива процедура за приватизация на 80% от капитала на „Хеброс бус”, когато се придобива от Веселин Дошков.

Съдът е отхвърлил иска на „Хеброс Бус“ с аргумента, че дружеството не е доказало по безспорен начин произхода на собствеността върху имота, включително и върху спорните 1180 идеални части.

В решението се посочва, че макар да е безспорно, че част от терена е бил държавна собственост и е предоставян за ползване на държавно предприятие, няма доказателства този конкретен имот да е бил включен в капитала на търговското дружество при преобразуването на държавната фирма „Хеброс Бус“ в ЕООД, а впоследствие в АД. Липсват документи за баланса на държавното предприятие, за конкретните активи, които са преминали към новообразуваното дружество, както и доказателства, че имотът не е бил изрично изключен от капитала.

Съдът подчертава, че представеният констативен нотариален акт не е достатъчен да установи собственост, след като насрещната страна го оспорва и се спорят правата върху имота. Изтъкнато е и че липсват убедителни данни за правоприемство между структурата, която първоначално е стопанисвала имота, и настоящото дружество. В решението е отбелязано още, че в предходни години самото дружество е подавало заявления до общината с искане за прекратяване на съсобственост, което поставя под съмнение твърдението му за изключителна собственост.

Поради недоказване на тези ключови факти съдът приема, че не е установен необходимият правен интерес от отрицателния установителен иск, а твърденията на „Хеброс Бус“ за собственост не са подкрепени с достатъчно доказателства, поради което искът е отхвърлен като неоснователен.

Историята на спора между Дошков и Община Пловдив

Първото искане на Веселин Дошков да вземе идеалните части от Община Пловдив на „Автогара – Юг” датират още от 2002 година След приватизацията на държавната фирма  „Хеброс бус” собственикът й депозира в Община Пловдив през 2002 година  искане  за прекратяване на съсобствеността.

Тогава „Хеброс бус“ ООД се легитимира като собственик на автогарата с площ от 4680 кв.м със скица от 1972 година, или иначе с близо 1200 кв.м по-малко, в колкото се изразяват идеалните части на Община Пловдив.

По скицата от 2000 година имотът става 5860 кв.м, като предвид установената разлика между описаната площ по акт за държавна собственост и Община Пловдив съставя акт за публична общинска собственост и така автогарата става съсобственост.

Като мотиви се дават, че  идеалните части са разликата в имота, като това са улици и регулации, които се изменят  според подробните устройствени планове в зоната.  През 2002 година  Общинският съвет решава да прекрати съсобствеността в имота и го актува от общинска публична в общинска частна.  Още следващата година се взима  решение за прекратяването на съсобствеността, като „Хеброс бус” предлага част от имота си на автогара „Родопи”, който е необходим за пробива под Централна гара. Това обаче така и не се случва. През 2015 година  отново Дошков предлага да замени общинската част от автогара „Юг” за имота на автогара „Родопи” за пробива на гарата, това обаче също пропада.  Община Пловдив плаща над 250 000 лева на „Хеброс бус” за автогарата, за да отчужди имота през 2020 година.

Същата година се подготвя ново решение за прекратявана на съсобственост от Община Пловдив, на база искане на превозвача. Той обаче го оттегля и така се стига до 2023 година, когато Дошков иска безвъзмездно Община Пловдив да се откаже от собствеността си.

В доклада на бившия шеф на общинска собственост Николай Аджеларов се казва, че до 2020 година Веселин Дошков никога не е отричал, че Общината притежава идеални части. Според доклада  има няколко скици с различни големини на имота от 6850 кв.м. до 4680 кв.м.  Това обуславя, че не може да се определят с точност границите на имот. 

Така се стига до заключението, че има невъзможност  да бъде установено по категоричен начин,  както правото на собственост, както на „Хеброс бус”, така и на Община Пловдив. Поради това се получава материален  спор, който трябва да бъде решен по съдебен ред. Първото решение в полза на градските власти, но вероятно ще бъде обжалвано в Апелативен съд – Пловдив.

Ако и на втора инстанция се потвърди решението на магистратите, то държавата и Общината трябва да видят дали няма възможност да се върне цялата собственост на автогарата.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина