Банкоматът ми "глътна" 7 банкноти по 100 лева - от онези, които в края на миналата година БНБ пусна в оборот…
Това написа до редакцията ни жена, която преди празниците понечила да внесе определена сума чрез банкомат на УниКредит Булбанк, пловдивският й клон на ул. "Иван Вазов".
"Под "глътна" разбирайте буквално – взе ги, но не ги отчете. За да ми бъдат възстановени въпросните 700 лева, трябваше да се извърши ревизия на банкомата, да изчакам да минат 4 дни, за да може централният офис, който е в София, да ми ги депозира в банковата сметка. Оставям настрана "дребни" нещица като това, че парите ми трябваха веднага, защото с тях трябваше да направя плащане по сключен договор, както и неудобството да търсиш спешно (в моя случай – въпрос на часове) пари, но… в случая по-интересното е, че - дълбоко съм убедена в това - това не е единичен случай!", пише пловдивчанката.
В сигнала си тя описва, че след мигновеното оплакване в клона на банката, една от служителките се "изтървала" и казала, че с "новите столевки" е така.
"Та, питам аз: Като се знае за този проблем, защо никой никъде не го е отразил? И не го е решил? Какво ме интересува мен, че новите столевки били с по-добра защита, което ги прави трудни за фалшифициране, като всъщност ми създадоха толкова проблеми? Най-малкото, което може да се направи в такива случаи, е да се сложи една табела пред банкомата, казваща ясно и просто, че НЕ БИВА да вкарвате в него новите банкноти, защото ще ви бъдат откраднати. И след като изказах това мнение пред една от служителките, тя ми съобщи, че им е забранено да слагат табели…!?"
Жената ни пише още, че след случката се е почувствала ограбена и омерзена, а и безсилна, че от нея не зависи нищо.
"В подобна ситуация човек се чувства ограбен. И докато имаш усещането, че "престъпникът" е автоматът срещу теб, нещата са някак по-приемливи. Но когато служители на банката, чийто е автоматът, държат в ръцете си твоите банкноти и ти казват, че ще си ги получиш след няколко дни, защото такава била системата, тогава стресът от случилото се трансформира от огорчение в откровена обида и яд. А когато изведнъж схванеш, че същите тези служители са знаели предварително, че ще бъдеш ограбен, но не са направили нищо, за да го предотвратят, тогава омерзението взима връх. От банките, на които не им пука за теб, за времето ти, за нервите ти… От служителите в тези банки, за които имаш усещането, че най-важната задача в живота им е да те накарат да се почувстваш унизен", заключава тя в сигнала си.
Ще направим всичко необходимо, за да проучим казуса и да потърси отговори от две инстанции.
Първо от БНБ: Защо въпросните купюри на 100 лева биват гълтани от банкоматите. Какви са причините и дали е възможно хартията, от която те са направени, да е по-тънка от останалите? Ще предприемат ли кампания, за да запознаят клиентите, че с въпросните банкноти, ако се установи, че имат проблем, не е добре да бъдат извършвани плащания?
УниКредит Булбанк пък ще попитаме, след като и досега е имало подобни случаи, какво са направили, защо не са уведомили клиентите си, че са изправени пред риска да останат без пари? Кой им е издал нареждането да не слагат информационни табели и защо шушукането у нас е модерно, а говоренето на висок глас за проблемите – презрително?