Инвестиционно намерение за близо 10 млн. лева в Пловдив може да превърне града в притегателно място за спортен мотоциклетизъм. На последната сесия Общинският съвет гласува да се вкарат два имота в индустриалната зона на „Тракия” в Годишната програма за разпореждане с общинска собственост.
Те са с обща площ от 47 дка и се намират непосредствено до жп линията и предприятията на ул. „Нестор Абаджиев”. Идеята е те се дадат за 30 години с право на строеж по Закона за спорта, а инвеститорът да изгради спортното съоръжение, което след това да остане на Община Пловдив, пише TrafficNews.bg.
Предложението от Българската федерация по мотоциклетизъм, като проектът се движи от председателя й – Ангел Траков.
„В автомобилните спортове и мотоциклетизма няма почти никакво финансиране. Направил съм бизнес план, с който такъв проект да се самоиздържа, след като ми изтече мандата. Като цяло тези намерения са много трудни, тъй като възвръщаемостта е много дълга. Без държавата трудно биха се случили големи съоръжения, но това е един проект, който можем да реализираме”, обясни Ангел Траков. Той заяви, че подобна писта за супермото може да се ползва за всякакви състезания – от картинг през мотори до колела, както и там да се развива детските школи.
„Пловдив е центърът на България – имаме дълъг топъл сезон, близко е до града, но не и до жилищни квартали. Мястото е изключително подходящо. Подобен тип писти стават за картинг състезания ,супермото, както и мотокрос”, каза бизнесменът.
Инвестицията, която той е планирал се простира на близо 97 дка, като обаче по-голямата част от имота е държавен. Именно върху него трябва да се изгради пистата за мотокрос.
„Община Пловдив откликна ентусиазирано на предложението ми, като може би основният жокер е, че аз не търся финансиране – то ще е изцяло външно. Знаете, имам частен бизнес, добра кредитна история и могат да привлека и външни инвеститори. Аз не искам да го правя за себе си, а в полза на обществото и най-вече децата”, каза Траков.
За разлика от Община Пловдив обаче, от Министерството на спорта не са били особено ентусиазирани от намерението на федерацията. В съседство на двата общински имота са други 50 дка, които са държавни. Председателят на федерацията се е срещнал със спортния министър Радостин Василев преди няколко месеца, който обаче не бил съгласен да даде имотите на този етап за мотокрос пистата.
Поради това засега той ще залегне над първия етап, който е за пистата за супермото, както и прилежащите съоръжения. Един ден, когато ситуацията в държавното управление се стабилизира, той отново може да погледне към втория етап – за модерна мотокрос писта.
Проектът
Спортният комплекс трябва да бъде на 94 дка разгърната площ в двата му етапа, като цента на инвестицията ще бъде около 10 млн. лева. Без втория етап – на държавните 50 дка, сумата ще бъде около 7 млн. лева.
Той включва супермото писта 1,2 км на асфалт, като ще има отклонение от 300 до 600 метра за офроуд част. Пистата ще става и за картинг, като ще има всички необходими елементи за една шампионата писта за супермото и картинг. Според Ангел Траков пистата ще бъде една от най-добрите и ще може да се организира световно първенство по супермото, както и балкански, европейки и републикански шампионати.
В момента единствената добра писта за супермото е в Долна Митрополия в Плевен, но тя е затворена за външни лица, тъй като е към военното поделение и се организират само състезанията.
Комплексът ще разполага с трибуни,учебни центрове и полигон, административна база, кафене, ресторант,леглова база и медицински център.
Вторият етап включва мотокрос писта на 1,8 км, както и затворен маршрут с препятствия ендуро.
Ангел Траков заяви, че основният акцент ще бъдат детски школи, като това е шансът да се запалят децата по моторните спортове. Идеята е да има мини моторчета, на които децата още от 3-4-годишна възраст да направят първите си стъпки в този спорт.
Според председателя на федерацията без това съоръжение бъдещето на този спорт и елитният му характер са поставени под въпрос.