В Първенец годината се дели на две - преди и след карнавалите, а традицията се предава от баща на син СНИМКИ + ВИДЕО

Автор: Plovdiv Now   13788
В Първенец годината се дели на две - преди и след карнавалите, а традицията се предава от баща на син СНИМКИ + ВИДЕО

До карнавалите в пловдивското село Първенец остава само една седмица. По традиция кукерите излизат по улиците на Сирни Заговезни - гонят злите сили и удрят наред с фуски за здраве. Подготовката за събитието започва поне месец по-рано. Жени и мъже трескаво подготвят костюми, окичват ги с най-различни украшения, рисуват маски и изработват калъчки. Традицията се предава от баща на син и така от поколения наред.

Именно и такава е семейната история на 35-годишния Илия Стаменов, който разказва, че е започнал да ходи на карнавалите в селото още, откакто е проходил. В целия си живот е пропуснал да се маскира само една година и то защото е бил в чужбина. Когато бил в казармата, дори избягал и предпочел 5 дни в ареста, отколкото да пропусне да чуе звъна на зурните.

Илия, маскиран като хайдутин, през 2014 година

В семейния си албум пази снимки на баща си и дядо си, които на младини също са се включвали във всенародното веселие. Има 18 чана, като половината от тях са наследени от дядо му, а другата част е събирал сам от различни краища на България. За него чанът е специален, както и „песента му“.

На снимката е бащата на Илия - Георги Стаменов, който е и кмет на село Първенец

 Един от кукерите е дядото на Илия, на който той е кръстен

„Ще продължавам да събирам чанове, докато съм жив. Всеки един от тях е специален, а заедно създават уникална мелодия“, споделя Илия.

Дъщеричката му, която е само на година, също има чанове и то цели четири. Когато излиза на карнавалното шествие, Илия слага не повече от 6 чана на колана си, като музикалното допълнение към костюма му тежи около 30 килограма.

 Част от колекцията му с чанове

 Костюмите също не са случайни, като голяма част от кукерите си ги изработват сами. Същото се отнася и за станичарите  или т.нар. телени маски, на които се рисува лице и се слагат различни украси.  Задължителен образ за калъчката – дървената тояга, пък е образа на жена, като допълнение се рисуват рози или вино.

Близо месец преди карнавалите жителите на селото събират пари, за организацията на празника. Всеки дава, колкото може, а седмица преди събитието се организира събрание, на което се решава как точно да бъдат разпределени парите и най-вече – на кого ще бъде поверена най-важната роля - да води музикантите със зурните.

Все пак където са музикантите, там са и кукерите, там е и веселието.  Рано сутринта на празника от Кричим пристигат 8 музиканти, на които се плаща 700 лева. Отделно от тази сума групата си тръгва с големи бакшиши, като местни разказват,  че е имало година, в която са събрали 10 000 лева.

На снимката Илия е едва в 5 клас

Тази вечер ще се проведе и генералната репетиция за празника, като кукерските обиколки из селото ще продължат и през останалите дни до Сирни Заговезни. Карнавалът започва още от вечерта на събота, като хората от селото си организират маскени балове. А в 6 часа сутринта тръгва и кукерското шествие под съпровода на зурните. Музикантите свирят 12 часа, докато кукерите „окапват“ един по един и накрая останат най-издръжливите.  И като свършат карнавалите започва да се мисли за следващата година, както се шегуват местните:  „В Първенец годината е разделена на две – преди и след карнавалите“.

Ето и видео от "песента" на чановете:

 Автор: Олга Даскалова

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина