Непосредствената причина за авиокатастрофата от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в "Граф Игнатиево", при която загинаха двама пилоти, е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж". Това показват заключенията от проверките на комисията към Министерсвото на отбраната, която трябваше да изясни причините за авиоинцидента.
„От това, което чухме от брифинга на Министерството на отбраната за авиокатастрофата край Граф Игнатиево, някои работи ме шокират, а именно – начинът на изпълнение на сложния пилотаж на малка височина. Минималната височина би трябвало да бъде 100 м. Скоростта юа въвеждане на самата вертикална фигура е недостатъчна. За да не бъде рисково изпълнението би трябвало да е поне към 600-650 км, да се тръгне нагоре с максимален режим на работа. 480-500 км е била скоростта на катастрофиралия самолет”, коментира в ефира на Нова Нюз бившият военен пилот Николай Калев.
По негови думи като причина за инцидента остава грешка у пилотите в техниката на пилотиране. „Летците са видели, че се увеличава вектора на скоростта и са създали страничен наклон – „дълбока спирала”. В случая е допусната грешка в техниката на пилотиране от летците”, обясни Калев.
Според него пилотите е трябвало да бъдат много добре тренирани преди самата демонстрация. „Те не са достигнали своя максимум и са допуснали редица грешки в управлението на самолета. Доказана вина трябва да носят тези, които са управлявали този процес. Ръководителят на полетите трябва да действа адекватно и да подава команди, но такава команда няма. Това означава, че той не е бил в състояние да окаже помощ на екипажите”, каза Калев.