Двучасов бурен дебат за транспорта беляза сесията на Общинския съвет на Община „Марица“. Граждани и представители на местната власт обсъдиха проблема с обществения превоз, който стана повод за протест на жителите на селата Труд, Рогош, Скутаре и още. Сесията бе предшествана от протест на местното население, което пожела да види ангажираност у местната власт. От своя страна кметът на община "Марица" Димитър Иванов ги увери, че по върпоса с транспорта се работи усилено.
Припомняме, че хората от Труд и околоните села настояват за редовен, безопасен и контролиран обществен транспорт до и за Пловдив. След серия протести и затваряне на пътища през уикендите, жителите решиха да влязат в залата на Общинския съвет, за да чуят официална позиция на ръководството по случая.
Преди началото на заседанието бе внесено предложението на общинския съветник от ПП-ДБ Станимир Тончев, който поиска от кмета на община „Марица“ редица действия за решаване на проблема – сред които пускане на редовен градски транспорт от населените места в общината до Пловдив и обратни, да представи подробности относно графика, маршрута и разписанията на новите пилотни линии, които временно обслужват селата. По предложение на Тончев кметът се задължава да представи конкретен план с дати и дейности, в който да бъдат контролни мерки и отчетност.
Предложението на Станимир Тончев обаче не бе подкрепено от мнозинството общински съветници. То бе оборено от юриста на Марица, който подчерта, че така поставените предложение не са в компетентностите на кмета на общината. Адв. Дамбулев подчерта, че предложението не е съобразено с нормативната уредба. Той обясни, че първо трябва Народното събрание и Комисията по транспорта и съобщенията да гласуват предложените промени в Закона за автомобилните превози депутатите относно транспорта в Община Марица, Родопи, Тунджа и Добричка. Едва тогава може да се пристъпи към изменение на нормативната база на община Марица, които да развържат възела с възлагането на транспорта на превозвач.
По предложение на кметът на община „Марица“ Димитър Иванов бе гласувано последна точка за запитвания на граждани да бъде преместена като първа, за да се обърне внимание на наболялата тема. Последва двучасова дискусия, в която двете страни се обединиха около идеята, че е нужна по-добра комуникация, в която с общи усилия да се търсят подходящи решения на проблема.
Димитър Иванов заяви, че на този етап от сдружението „Бъдеще за Труд“, което организира протестите на граждани, не е било получено конкретно решение как да се реши проблемът. Кметът изрази мнение, че е реагирал спряло вменените му правомощия на всяка жалба от страна на хората.
„Няма как да прекратя или възможна договор, който не касае общинската транспортна схема на община Марица“, заяви още Иванов.
„Министърът на транспорта Грозда Караджов прегърна идеята за промяна на закона, а депутати от цялата страна го подкрепиха. Предстои на 27 октомври да участваме на Областна транспортна комисия, където ще защитим желанието на жителите за редовен транспорт. В момента, в който бъде съгласувана нова транспортна схема, и законът бъде гласуван – ние имаме уверението от Областния управител, че ще ни позволи със спешна мярка в рамките на 45 дни да обявим обществена поръчка“, заяви кметът на „Марица“.
В поръчката ще се заложи съгласувания вече график да може да бъде променян в зависимост от нуждите на пътниците и общината, както и всички използвани от превозвача транспортни средства да бъдат с категория Евро 5.
„При необходимост от страна на жителите Община Марица ще може да контролира в пикови моменти, когато трябват повече транспортни средства, да имаме свобода да възложим на превозвача да пуска повече автобуси“, подчерта още Иванов.
По време на оперативна срещата в Областна управа ще бъдат поканени и граждани, които ще имат възможност да представят пред експертите всички свои искания.
Разговорите не се разминаха без словесни престрелки, обвинения в популизъм, а някои предложения бяха отхвърлени с освирквания. Кметът на Марица дори изрази опасения, че действията на част от общинските съветници, подкрепили простеста, са диктувани от желание за лична облага.
„Дошли сме на първо място, защото никой не дойде при нас. Ние сме сдружение с нестопанска цел и целта ни е да пренесем нуждите на хората до вас, когато това не може да стане по друг начин. Очевидно е, че транспортът е много сложна тема, и 100 дни няма да са достатъчни. Градска железница пък няма да има в следващите 10 години вероятно. Затова искаме да предложим общината да участва в договора с превозвача, така че докато се работи по решение на проблема, да имаме гаранция, че автобусите 5 и 8 ще ни возят до вътрешността на града. Нека постигнем договореност, която ни гарантира маршрут и сигурност, както за по-големите автобуси, които успяхте да договорите за Труд, така и за спазването на графиците“, заяви председателят на сдружение „Бъдеще за Труд“ Галина Тошева.
„Не мислете, че общинските съветници и администрацията на „Марица“ не желаем това да се реши. Но докато основно законът не бъде променен, за да отвърже ръцете на администрацията, не можем да поставяме изискване от превозвачите. Няма кмет, който би си сложил главата в торбата, като наруши закона. Графиците и спирките са най-малките проблеми в този въпрос, имаме проблем с финансирането, в който според мен трябва да се намеси държавата“, заяви общинският съветник Димитър Кънчев, който изрази подкрепа към исканията на гражданите.
Изказването на кмета на Труд обаче събуди недоволство у представителите на сдружението „Бъдеще за Труд“. Спас Стайков заяви, че лично през последната седмица се е возил в линиите, които обслужват населеното място, и има уверението на редица граждани, че са доволни от услугата. Той заяви, че не е видял нищо нередно, както и че шофьорите изпълняват задълженията си спрямо изискванията.
Думите му предизвикаха емоции в председателят на сдружението, която го обвини в лъжа и напусна заседанието на общинския съвет. Последва я и общинския съветник от ПП-ДБ, който обаче уточни, че има лични причини за това.
След близо двучасов дебат думата взе и председателят на ОбС „Марица“ Виолета Христодулова, която призова съветниците да не се подхлъзват с политическо говорене.
„Проблемът с транспорта на Труд е отдавнашен, но това, което можем да направим, е да обединим усилията си. Проблемът не е само на ниво община, той е на ниво държава – във всички нормативи, които са или не са предоставени. Уважаваме правото на протестиращите да искат редовен и сигурен транспорт, но към организаторите на протеста имам апел – правото на протест води към себе си задължение да познаваш законодателната база. Нищо не става толкова бързо, колкото ни се иска. Усилията, които общинската администрация полага са огромни, и се надяване на по-бърз резултат за всички села на територията на общината. Искрено се надявам организаторите на протестите да не са яхнали популистки желанието на гражданите за редовен транспорт и цели за собствен пиар“, заключи Виолета Христодулова.
По време на почивката хората се разбраха да защитят интереса си на предстоящата среща при Областния управител, където ще имат възможност да разговарят с експерти.