Вторият випуск педагози, придобили професионална квалификация "Специалист при групова работа с деца от 3 до 6 години по педагогика Монтесори" получиха своите дипломи. Те работят в детските градини „Първи юни“ и „Гина Кунчева“.
Заместник-кметът Антон Минев поздрави директорите на детските градини - Ваня Христова и Христина Перчева, за прилагането на нововъведения метод.
На събитието присъстваха Петя Найденова - началник отдел „Образование и култура“ в Община Карлово и София Димитрова - координатор по програмата Монтесори.
Как възниква методът Монтесори?
Италианският лекар и световно признат педагог д-р Мария Монтесори развива система от научни наблюдения, която се основава на възрастта на децата. Нейните подходи могат да бъдат прилагани, както в детската градина, в училище, така и у дома. Основното за метода Монтесори е, че се сформират групи с деца на различна възраст с цел по-малките да се учат от по-големите. Ролята на възрастния/учителя/родителя е да съблюдава процеса и да го води, но да не се намесва активно в него. Този тип комуникация е изключително полезна за всички страни. Децата се научават да общуват с хора на всякаква възраст, което в бъдеще им носи само позитиви.
Най-важното за метода Монтесори е, че всяко дете е индивидуално и към него трябва да се подхожда по този начин. Точно по тази причина няма единна програма или метод, по който да възпитаваме всички деца. Затова и материалите, които се ползват при метода Монтесори, са разнообразни: практически и сензорни умения, език и математика и други като всичко е свързано със заобикалящия свят.
Как се прилага методът Монтесори в училище?
За да бъде приложен в училищна среда, методът Монтесори изисква предварителна подготовка. Разбира се, лесно е да се наложи като начин на обучение и възпитание, защото дава резултати и помага на децата да стават по-добри ученици и личности. Първо, учебната стая трябва да е светла и приятна. Няма ограничения за децата – могат да се движат свободно из стаята. Често, акцентът в обучението е насочен върху самообучението. Тоест, децата се учат как да ползват материали. Учителите им показват и оттам нататък децата сами работят по тях, изследвайки основно с допир, тъй като е доказано, че развитието на мозъка е свързано с двигателните умения при децата.
Мария Монтесори извежда19 принципа, които са водещи за успеха на метода Монтесори. Те са следните:
1. Децата се обучават с помощта на предмети от заобикалящия ги свят. 2. Дете, което е критикувано често, като порасне се превръща в съдник и критик на всички останали. 3. Детето се учи да цени себе си и другите, ако често е хвалено. 4. Агресивните деца често са расли в такава среда. 5. Бъдете честни с детето си – то ще се превърне в добър и честен човек. 6. Срамежливо и плахо е дете, което често е било осмивано. 7. Ако осигурите чувство за сигурност на вашето дете, то то със сигурност ще вярва в другите. 8. Ако често порицавате вашето дете, то ще изпитва чувство за вина. 9. За да разбере какво е самоуважение, детето трябва да среща одобрение. 10. За да се научи на търпение, трябва да сте снизходителни. 11. Детето ви ще изгради доверие към вас, ако често прекарвате приятно време заедно. 12. За да открива любовта, нужно е детето да е заобиколено от приятелство и добронамереност. 13. Без значение дали присъства, или отсъства, не говорете лошо за детето. . 14. Ако се концентрирате върху развиването на положителни качества у детето, то няма да остане място за негативни. 15. Винаги слушайте децата и им отговаряйте. 16. Уважавайте своето дете, дори когато греши. Всичко е поправимо, а и носи ценни уроци. 17. Помагайте на деца, които са в търсене, но бъдете незабележими за онези, които всичко са намерили. 18. От съвсем малко помагайте на детето да открие своите способности, проявявайки търпение, разбирателство и обич. 19. Показвайте се винаги в най-добра светлина, когато възпитавате детето. Защото то винаги ще ви има за пример.