В последните дни на юни младежи от СУ „Васил Левски” и ПГ „Генерал Владимир Заимов“ преминаха обучение за ментори по проект „Сърфирай безопасно!“, който се осъществява от Сдружение „Млади, активни, креативни“, с финансовата подкрепа на Програмата за развитие на капацитета на гражданските организации.
Проектът е насочен към съзнателното и безопасно използване на Интернет пространството от младите хора и цели да подобри информираността и сензитивността на младите хора от общините Карлово и Сопот относно киберсигурността, пише КарловоПрес.
Проведеното неформално обучение имаше за цел да образова младежите относно значението на защитата на тяхната лична информация и разпознаването на потенциални заплахи в цифровата ера. С нарастващото използване на интернет за комуникация, работа и забавление става все по-важно хората да са наясно как да останат в безопасност, докато навигират в онлайн света.
По време на двудневното обучение Виолета Керемедчиева – експерт Комуникации и киберсигурност, запозна участниците с различни аспекти на Интернет сигурността, включително най-добрите практики за създаване и управление на силни пароли, разпознаване на фишинг измами и важността на поддържането на актуализирания антивирусен софтуер. Те също така научиха за значението на поверителността на данните, като се има предвид, че много платформи събират потребителски данни без тяхното изрично съгласие.
Вниманието на участниците беше насочено и към опасността от кибертормоз и необходимостта от насърчаване на положителна онлайн култура. Участниците бяха насърчени да докладват за злоупотреби и да подкрепят своите връстници, когато станат свидетели на вредно поведение в социалните медии.
Една от ключовите теми, разгледани по време на обучението, беше медийната грамотност – способността да се оценява критично информацията, намерена онлайн. В днешната епоха на дезинформация и фалшиви новини е изключително важно младите хора да могат да различават достоверните източници от ненадеждните. Участниците научиха за различни стратегии за проверка на фактите, като например кръстосана проверка на информацията с множество надеждни източници и проверка на достоверността на уебсайтовете чрез търсене на признаци на плагиатство или подвеждащи URL адреси.
Неформалното обучение завърши с интерактивни сесии, където участниците приложиха новопридобитите си знания, за да решават казуси и да участват в групови дискусии. Целта беше да се гарантира, че концепциите, представени по време на обучението, ще бъдат трайно усвоени и ще бъдат използвани в ежедневието.
Участниците си тръгнаха с важната задача да подготвят обучение по темите, с което да достигнат до по-малките ученици от техните училища, за да им предадат наученото по време на обучението.