Въпросната картина е засечена случайно преди няколко дни от любител на изобразителното изкуство, разказва асеновградския сайт asenovgrad.net.
Асеновградчанинът "включва" бързо, че става дума за творба на художника Коста (Коко) Форев. Тръгвайки по следите й, той стига до Обредния дом в Асеновград. Фалиралото общинско предприятие затвори кепенци и скоро, след взето решение от Общинския съвет, имуществото му отива на търг. В приетия от съветниците доклад за пазарна оценка на дълготрайните материални активи, собственост на "Обреден дом" ЕООД - в ликвидация, са посочени пазарни цени както на различни видове техника (принтер, касетофон, магнетофон, грамофон, фотоапарат и т.н.), мебели и обзавеждане (табуретки, бюро, килими, пътеки, столове), така и на картина, оценена на 5 000 лв. т.е. такава ще е началната й тръжна цена. Това, което озадачава асеновградчанина с набито око е появата на платното в двете най-големи платформи за свободни продажби у нас. Фактът, че картината, отиваща на търг, е на Коста Форев, потвърждава и семейството на художника.
Как обаче картината е "извървяла" пътя от Обредния дом, в очакване на търга, и стига до свободния интернет пазар?
Обявена е от името на "Иван" за сумата от 60 000 лв., като същият профил има още няколко различни обяви за продажба - на позлатен дамски часовник с диамант, уред за измерване на компресия, пералня и сушилня на части. В последвал разговор на посочения телефон "Иван" не успява да обясни кой е сложил тази цена, но пък чистосърдечно си признава, че е толкова висока "за да стресне хората, да не купят картината". Оказва се, че "спасителят" на "Първи емоции" на Коко Форев няма идея кога ще се проведе общинският търг, но това не го спира да продава общинска собственост като частно лице.
Случващото се бе изнесено като информация в градските фейсбук групи, където последваха множество гневни коментари. На преден план излязоха и въпроси като:
- трябва ли тази картина да бъде продадена или може да бъде извадена от активите, които ще се продават, за да се запази чрез някоя от културните институции в града за града?
- иска ли някой да купи, за да препродаде (и сондира пазар) тази картина и затова тя задължително ще бъде продадена?
- знае ли Общината, че някой предлага за продажба нейна (фактически) собственост, преди да бъде организиран официалният търг?
- кой е оторизирал частното лице, пуснало я в продажба в интернет?
- кой е оценител на картината?
- защо творбата не е обозначена в протокола с автор, име и характеристики, а е пазена в тайна?
- защо е в това недобро състояние и още, и още...
Художници, включили се в дискусията, обясняват, че обяви като тази са чист търговски трик, чрез който се цели повишаване цената по принцип, а използваната, в конкретния случай 60 000 лв, е нещо като референтна цена (опорна, справочна).
Късно вечерта снощи, 27 юли, в разгорещените дебати се включи и директно ликвидаторът на "Обреден дом" ЕООД Венцислав Василев. Оказа се, по думите му, че за обявите в интернет той е научил от постовете в социалната мрежа. "Вследствие на което отидох в РПУ - Асеновград, където пуснах сигнал и направих писмени обяснения за нерегламентирани действия от страна на трето лице, касаещи собственост на общинското дружество, която следва да се продаде на търг с явно наддаване. Считам, че не е нужно да се правят догадки кой и защо е пуснал въпросната обява и се надявам компетентните органи да вземат отношение по случая в кратък срок", съобщава от онлайн публичната трибуна Василев.
Малко след това обявата бе свалена от виртуалните щандове.
Кешираните версии обаче са налице и това, което може да се види в момента е, че в една от онлайн платформите тя е била качена още на 19 април. Последното е просто допълнителна информация, която евентуално би заинтересувала отговорните по случая лица. А фактът, че само конкретни общински служители имат право да влизат в ликвидирания вече ОД и да снимат инвентара, който ще отиде на търг, не е тайна за никого.
Коста Форев е един от бележитите жители на Асеновград. Той е първият художник на 70-те и 80-те години, чиято живопис остава в българското изкуство със своята оригиналност. За първи път излага картини през 1964 г. в Пловдив. От 1965 г. до 1978 г. работи като художник в завод „Асенова крепост“ в Асеновград. Става член на Ателието на младия художник към СБХ и на пловдивската група на художниците през 1975 г. От 1983 г. е член на СБХ. Носител е на Златен медал от Републикански фестивал на художествената самодейност, Почетен диплом от международно бианале в Прага, Фестивална награда на международното бианале на хумора и сатирата в живописта в Габрово, участва в много общи художествени изложби в страна и чужбина. Творби на Коста Форев притежават Национална художествена галерия, Софийска градска художествена галерия, сред притежателите им са и частни колекционери в САЩ, Франция, Англия, Германия.